Kategorie
UX/UI

FOMO w marketingu

W ramach identyfikacji zaburzeń dotyczących uzależnienia od internetu scharakteryzowano kilka z nich, między innymi: FOMO (Fear Of Missing Out), czyli odczucie lęku przed ominięciem czegoś istotnego w sieci. Opisuje się to jako: nieustanną chęć bycia na bieżąco. Wskutek czego obniżamy zdolność koncentracji i podnosimy poziom naszej prokrastynacji. To jednak nie wszystko, rzeczone zaburzenie ma także swoje odzwierciedlenie w ecommerce, będącą jedną z podstawowych zasad, jakie bezwiednie stosują marketerzy.

Zwróćmy uwagę na kilka przykładów z jej wykorzystaniem:

Ograniczenia czasowe – z powodzeniem stosowane w postaci wszelkiego rodzaju dat kończących, odliczanych zegarów czy znikający popup z kodem.

MediaExpert

Grupon

Ograniczona ilością – jak wiadomo, hotele mają ograniczoną ilość miejsc, sklepy mają ograniczone stany magazynowe, produkty mogą być limitowane lub sprzedawane jako pre-order’y.

G2A

Booking

Co więcej, jeśli ktoś zwrócił uwagę, wyróżniłem kolorem pomarańczowym nawiązanie do social proof, będące ściśle powiązane z zaburzeniem FOMO, ponieważ to głos społeczności, za którym to podążamy, w znacznym stopniu daje nam złudzenie czegoś, co jest aktualne, a w połączeniu z ograniczonym czasem, coś co możemy stracić.

Widać też pewną zależność, sklepy oferujący mnogość wszelkiego rodzaju produktów, niebędących ich producentem, uwzględniają ten aspekt społeczny za każdym razem, ilekroć zmieniamy kartę produktową. Jest to znaczące, ponieważ jako konsumenci przykuwamy większą uwagę do opinii producentów, następnie produktowych a na samym końcu do platform sprzedażowych. Sprawa ma się zupełnie inaczej jeśli rozpatrujemy to pod kątem stron dysponujących produktami własnymi, mamy tam do czynienia ze świadomym, a zatem dobrze znającym naszą markę klientem. Warto wtedy zdecydować się na uwidocznienie innych znaczących informacji.

Posumowanie

  • Przeciętny konsument ufa marce, następnie produktom, kończąc na miejscu dokonywanych zakupów.
  • Można zauważyć silną korelacja pomiędzy miejscami z opiniami, ich aktywnością oraz informacjami o ubywającym czasie.
Sebastian Wyszkowski

Autor: Sebastian Wyszkowski

Wieloletni praktykant i fascynat branży marketingowej, szczególnie tej opartej o kanały digitalowe.