Kategorie
Google Analytics

Czego szukają klienci na twojej stronie?

Na każdym punkcie styku użytkownika z twoją witryną możemy próbować zbierać różnego rodzaju informację. Postaram się przedstawić kilka takich możliwości oraz miejsc, gdzie dane te możemy pozyskać.

1. Wyszukiwarka

Wyszukiwarka jest często traktowana jako najszybsza metoda do odnalezienia tego czego potrzebuje twój użytkownik. Bez zbędnego przeszukiwania drzewek kategorii oraz filtrów. Sprawdźmy, co za jej pośrednictwem może powiedzieć nam Google Analytics.

Wyszukiwarka amazon jako przykład

Czy ktoś z niej korzysta

W początkowej fazie warto zwrócić uwagę na to czy ktokolwiek z niej korzysta, jeśli tak to o jakim odsetku użytkowników mówimy.

Bechavior > Site search > Usage

Google analytics site search. Jak dowiedzieć się czy użytkownicy szukają czegoś na mojej stronie.

Co może oznaczać w tym przypadku wysoki współczynnik wizyt bez wyszukiwań?

  • Brak odpowiednio dostosowanej wyszukiwarki do potrzeb użytkowników.
  • Dobrze wykonana strona, opowiadająca na wszelkie potrzeby naszego użytkownika.

Jak widać, odpowiedzi mogą być skrajne, zatem “to zależy”. Należałoby dokonać dokładnego rekonesansu tego typu witryny.

Hura, korzystają, co dalej..

Przejdźmy zatem do naszego pytania: Czego szukali użytkownicy na naszej stronie? Odszukamy to trochę niżej, pod pozycją “Search Terms”.

Dalsza część. Jak dowiedzieć się czego użytkownicy szukają na mojej stronie w Google Analytics.

Jak widzimy, powyższych przykładów nie jest zbyt wiele, możemy na bieżąco analizować podane pozycje, szczególnie jedną “gopher”.

Jeśli danych wyrażeń jest więcej, a literówki bądź synonimy wielu z nich są dla ciebie powtarzającym się wynikiem to:

  1. Wyeksportuj wszystko do Excela
  2. Popraw i zmień nazwy wyrażeń
  3. Użyj tabeli przestawnej by zsumować interesujące cię metryki

2. Śledzimy go

Możemy próbować interpretować to czego nie chcieli, bądź nie mogli powiedzieć nam nasi użytkownicy. Google Analytics śledzi poczynania naszych użytkowników zbierając dane o przebytej drodze i wizualizując ją w sekcji “Behavior flow”.

Znajdź problem

Gdy w raportach ruchu bądź ecommerce (jeśli prowadzimy sklep) znajdziemy niepokojące sygnały odnoszące się do konkretnych podstron, należy je bezzwłocznie przeanalizować.

Przejdźmy do sekcji Behavior > Behavior flow

Ścieżka użytkownika w Google Analytics.

Strzałka wskazująca trybik, sugeruje przejście do ustawień, umożliwiających wyodrębnienie poszczególnych stron, ale nie tylko.

Jak filtrować ścieżkę użytkownika w Google analytics.

Wybieramy tam odpowiedni sposób filtrowania wyników stron przez które przechodził dotychczasowy ruch, wszystko jest jednak uzależnione od struktury linków jaką posiadamy w naszej witrynie.

Jest to bardzo ciekawa sekcja, ponieważ może wskazać gdzie następuje niechciany odpływ twoich użytkowników, i naprowadzić nas na jakieś wstępne wnioski.

Kto wie, niewykluczone, że twój użytkownik opuszcza koszyk zakupowy tylko dlatego, że nie wie czy w Święto Barbórki też realizujesz odbiory osobiste 😉

Obejrzyj i zweryfikuj

Gdy już nasza analiza nabierze takiego rozmachu, że jesteśmy na sto procent pewni iż “Kopernik była kobietą”, to skorzystajmy z aplikacji rejestrujących sesje, jak np. HotJar, CrazyEgg lub Yandex.Metrica (dla tych co oszczędzają) do weryfikowania poprawności naszych nieziemskich teorii. Niewykluczone, że jeszcze nieraz zmienisz zdanie.

Yandex metrica jako przykład sesji video

O ile powyższa grafika prezentuje nagrane sesje użytkowników tak dla ogólnego postrzegania problemu radzę korzystać z “heat mapy”. Seansy wideo powinniśmy zostawić na sam koniec.

3. Kontakt

Podczas codziennej pracy mamy styczność z użytkownikiem przez różne kanały informacji: telefon, czat, mail albo np. ankiety. Nie bójmy się zadawać pytań i zbierać odpowiedzi.

Czat jest świetnym przykładem tego jak można za pomocą niewielkiego dodatku wyciągać sporą ilość informacji.

Chat na stronie, jako przykład komunikacji

Podsumowanie

Czeka cie teraz nie lada wyzwanie. Jak widać, na każdym punkcie styku z użytkownikiem możemy czegoś się od niego dowiedzieć.

Pamiętaj, teraz powinieneś/aś stworzyć jednolity dokument w którym zaczniesz zbierać wszystkie te informacje, w przeciwnym razie dane jak i późniejsze analizy będą rozproszone i stosunkowo trudno będzie ci je ze sobą powiązać.

Sebastian Wyszkowski

Autor: Sebastian Wyszkowski

Musicie bowiem wiedzieć, że dwa są sposoby prowadzenia walki (...) trzeba przeto być lisem (...) i lwem - Machiavelli